برای فلاح و رستگارى، خشوع در نماز، اعراض از لغو، پرداخت زکات، پاکدامنى، عفت، امانتدارى، وفاى به عهد و پایدارى در نماز، لازم است.

به گزارش روابط عمومی حوزه علمیه استان قزوین ،استاد قرائتی در ادامه سلسله مباحث تفسیری خود با موضوع تفسیر قطره ای به بیان نکته ها ی آیه پنجم سوره بقره«أُوْلَئِکَ عَلَى هُدىً مِّن رَّبِّهِمْ وَأُوْلَئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ‏‏» پرداخته است.

* پاداش اهل تقوا که به غیب ایمان دارند و اهل نماز و انفاق و یقین به آخرت هستند، رستگارى و فلاح است.

رستگارى، بلندترین قلّه سعادت است. زیرا خداوند هستى را براى بشر آفریده (خلق لکم ما فى الارض جمیعاً» بقره، ۲۹) و بشر را براى عبادت(و ما خلقت الجن و الانس الا لیعبدون» ذاریات، ۵۶) و عبادت را براى رسیدن به تقوا (اعبدوا ربّکم… لعلکم تتقون» بقره، ۲۱) و تقوا را براى رسیدن به فلاح و رستگارى. (واتقوا اللَّه لعلکم تفلحون» مائده، ۱۰۰)

*ویژگی های رستگاری در قرآن

الف: در برابر مفاسد جامعه، به اصلاحگرى مى ‏پردازند. (آل‏عمران، ۱۰۴)

ب: امر به معروف و نهى از منکر مى ‏کنند. (آل‏عمران، ۱۰۴)

ج: علاوه بر ایمان به رسول خدا صلى الله علیه وآله، او را حمایت مى ‏کنند.(اعراف، ۱۵۷)

د: اهل ایثار هستند. (حشر، ۹)

ه: در قیامت از حسنات، میزانِ سنگین دارند. (اعراف، ۸)

رستگارى، بدون تلاش به دست نمى‏ آید و شرایط و لوازمى دارد، از آن جمله در قرآن به موارد ذیل اشاره شده است:

* براى فلاح و رستگارى، تزکیه لازم است. «قد افلح من زکّاها» (شمس، ۹)

* براى فلاح و رستگارى، جهاد لازم است. «جاهدوا فى سبیله لعلکم تفلحون» (مائده، ۳۵)

* براى فلاح و رستگارى، خشوع در نماز، اعراض از لغو، پرداخت زکات، پاکدامنى، عفت، امانتدارى، وفاى به عهد و پایدارى در نماز، لازم است.

کلیدواژه ها :

این خبر را به اشتراک بگذارید :